Hoe vraag ik schuldhulpverlening aan?

Inwoners van de IASZ-gemeenten (Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude of Heemstede) kunnen rechtstreeks terecht bij de afdeling Schulddienstverlening van Haarlem, Zijlvest 39 in Haarlem (de Raakspoort).

Telefonisch

U kunt de afdeling schulddienstverlening bellen op werkdagen van 9.00 tot 10.00 uur, op telefoonnummer (023) 511 42 00.

Publiekzuil

U kunt ook een aanvraag doen bij een van de publiekszuilen in de hal van de publieksdienst van de gemeente Haarlem (Zijlvest 39, Haarlem). De afdeling schuldhulpverlening neemt dan contact met u op. Hiervoor heeft u wel DigiD of een legitimatiebewijs nodig.

Via de website van de gemeente Haarlem

Op de website van de gemeente Haarlem kunt u een aanvraag doen voor hulp met een digitaal aanvraagformulier. Ook hiervoor heeft u DigiD nodig.

Wat gebeurt er na de aanvraag?

Na de aanvraag wordt u uitgenodigd voor een aanmeldgesprek. De consulent schuldhulpverlening beoordeelt of en hoe de afdeling Schulddienstverlening u kan helpen.

Na deze beoordeling, kan er een intakegesprek gepland worden. De consulent  voert het intakegesprek met u. Het kan zijn dat u een verwijzing krijgt naar de stichting Humanitas. Deze stichting kan u helpen bij het ordenen van uw papieren.

Daarna bepaalt de consulent of u in aanmerking komt voor een traject of bemiddeling. Als u met een schuldbemiddelingstraject start, wordt er een overeenkomst met u gesloten. In die overeenkomst staat waar het traject precies uit bestaat. Dit wordt ondertekend door u en door de afdeling Schuldhulpverlening.